Besöket på Klin Fys

Äntligen är väntan över, för igår var jag till Klin Fys och
undersökte nervers- och musklers funktion i ansiktet.

Läkaren började med att fästa små metallplattor på huden
över flera muskler. Nerven som skulle undersökas stimulerades
med små elektriska stötar som gav upphov till en liten muskel-
ryckning.

Sedan var det musklernas tur och då satte han in en fin nål i den
muskel som skulle undersökas. Via denna nål registrerades
muskelns elektriska aktivitet. Det brummade mer eller mindre
i en apparat  och det var mitt innandöme som lät...rätt cool faktiskt
att höra hur det låter innanför skalet/huden. Det är inte precis
tyst därinne...

Nåväl, summan av kardemumman är att på en del ställen i
ansiktet är aktiviteten väldigt minimal, medan det på andra ställen
fanns mer aktivitet. Svaret på testet var att det såg ut som man
kan förvänta sig med tanke på hur min förlamade sida ser ut!
Fick även veta att efter så lång tid (2 år o 3 mån) blir jag inte
bättre, all läkning har avstannat!

Denne trevlige läkare berättade även ingående hur det kan komma
sig att en ansiktsförlamning uppstår. En sån bra förklaring har jag
inte fått tidigare! Han sa även att det finns en hel del man kan göra
i ett fall som mitt, med operation eller annat. Men som han sa, det
överlämnar vi åt kirurgerna att avgöra.

Svaret på testerna skickas till min läkare här på Öron och hon
vidarebefordrar det till mig och till Karolinska Sjukhuset. Sedan är
det bara att vänta på vad Karolinska beslutar ang. vad man kan göra
i mitt fall. Intet är som väntans tider....

I morgon är det första advent och jag önskar alla en trevlig helg.
Själv är jag ledig idag, men jobbar i café Delfinen på Lögis
i morgon.

Kommentarer
Postat av: Syster

Det var inte ett helt negativt besked. Bara att fortsätta vänta. Det är bara att hålla tummarna igen. :-)

2009-11-28 @ 21:55:52
Postat av: AnnaAnna

håller alla tummar att det blir positiva besked från kirurgerna.. kram på dig min mor!

2009-11-28 @ 23:22:29
URL: http://enbea.blogg.se/
Postat av: carina

Hej, vad kul att det gick bra. Att det rullar på. hoppas på det bästa. Kram Carina

2009-11-29 @ 14:23:24
Postat av: Milla

Jag håller tummarna! Kram!

2009-11-29 @ 15:47:03
URL: http://millasblog.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0