Indianer

Jag har alltid haft en speciell känsla för indianer och deras liv.
Vet inte vad det är som gör detta, kanske har jag varit indian
i ett tidigare liv....;)
Har läst en hel del både om Nordamerikas indianer och om
Inkaindianerna som till stor del levde i Peru innan spanjorerna
kom och "tog" deras land. Precis som nybyggarna gjorde med
Nordamerikas indianer.

Nåväl, när vi var i USA så ville jag naturligtvis gärna besöka ett
indianreservat om det fanns möjlighet. Vi fick tips om Zuni indianerna
i New Mexico och bestämde oss för att åka dit. Nu var vi lite "off season"
så tyvärr var visitor centret och muséet stängt. Vi tog oss en titt iaf. och
det var väldigt fattigt och torftigt med våra ögon mätt.

Man fick inte fotografera hur som helst. Det fanns stränga regler
över vad man fick ta kort på. Man fick inte plåta människorna
som levde där, för då trodde de att man kunde manipulera
deras själar om man hade en bild på dem. Ett par kort fick vi iaf.
med oss därifrån.

Något som de är väldigt duktiga på är att göra vackra smycken...wow.
Kunde naturligtvis inte låta bli att handla lite av deras hantverk!!

Här är vi inne i butiken där jag handlade smycken.
image158

Utanför samma butik
image159

Ett hänge liknande det här köpte jag.
Rött symboliserar jorden, blått är himlen,
svart är bergen och vitt är molnen. Övriga
detaljer är i silver. Köpte även 2 ringar
och ett par örhängen.
image160

Fler av deras vackra smycken.

    

Kommentarer
Postat av: TT

Åh, jag är oxå indian-freak! Deras livsfilosofi är oslagbar!
Snygga smycken, såna fifflar man inte ihop själv inte! :o)

2008-04-18 @ 08:24:53
URL: http://tyratok.blogg.se
Postat av: Milla

Åhh så spännande! Jag tycker också indianer och deras leverne är jätteintressant. Vilka fantastiska smycken!

2008-04-18 @ 08:52:42
URL: http://millasblog.blogg.se
Postat av: Mia

indianer är intressanta, har varit i usa, fått guider av Navajo indiner, ätit traditionell mat med dem och sovit i en stor lerhydda högt upp på en mase, gick upp tidigt för att se soluppgången och de var helt fantastiskt.
Väldigt trevliga var de. :)

2008-04-21 @ 21:29:46
URL: http://leiden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0