Glaskroppsavlossning....

Herregud......blotta ordet kan ju få en att tappa fotfästet och jag
har drabbats av detta!!

Det började i måndags morse när jag gick och städade på jobbet.
Plötsligt upptäckte jag som flimmer i vänstra ögonvrån och det for
en massa streck och prickar framför ögonen. Skitläbbigt rent ut sagt!

Det blev värre o värre och till slut var det svårt att se utan att det
flimrade för ögat. Gick hem och vilade för jag tänkte att det kanske
var stress. Det fortsatte hela dagen och jag tänkte att det går väl
över...men icke. Idag tisdag fortsatte det likadant och nu började jag
måla upp det ena scenariet efter det andra...det var tumör...hjärnblödning
mm mm. Till slut ringde jag ögonkliniken och fick komma upp på en
akuttid  idag på eftermiddagen.

Efter diverse droppar och undersökning av ögat kom domen:
Glaskroppsavlossning. Herregud tänkte jag, nu blir jag blind!! Så farligt
är det nu inte, men det kan i förlängningen bli näthinneavlossning om
det vill sig illa och då är det inte kul.

Vad är nu detta för nåt?
Glaskroppen är en geléartad boll som fyller ut det mesta av ögats hålrum
mellan linsen och näthinnan. Med stigande ålder blir vätskan i glaskroppen
vattnigare och den kan krympa och lossna från bakre delen av ögat!
När glaskroppen skrumpnar ihop kan rörliga glaskroppsslöjor ses i synfältet
som svarta prickar som flyter framför ögat och stör synen. Detta tillstånd kan
hålla i sig i månader för att sedan avta, men det försvinner aldrig helt.
Skadan är permanent och jag får leva med det resten av livet!

Nu måste jag hålla koll på att det inte blir värre än det är nu, för isf kan det
vara näthinneavlossning på gång.....hur nojigt är det?

Ganska precis 1 år efter jag fick ansiktsförlamning kommer detta! Vad har jag
gjort för att drabbas så? Nu känns det så hopplöst igen.............

Kommentarer
Postat av: Linda

Lilla mamma.. det ordnar sig säkert ska du se.. Du klarar allt!! I mina ögon är du en riktig superhjälte... =)



Puss Puss

2008-08-12 @ 19:41:28
Postat av: Milla

Jag kan inte annat än instämma i lillasysters fina ord. Du fixar det här också mamma!

Vi finns här för dig och man FÅR faktiskt bli ledsen! Älskar dig enormt! kram

2008-08-12 @ 21:25:05
URL: http://millasblog.blogg.se/
Postat av: Laila

kramar om

Tappa inte tron på livet trots allt!

2008-08-12 @ 21:36:06
URL: http://tillklippt.blogspot.com
Postat av: Berith

Tack för era fina ord, de värmer ska ni veta.

Kram till er alla!

2008-08-12 @ 21:42:03
URL: http://beriths.blogg.se/
Postat av: Spooky

Nämen .. det lät inte så trevligt. Men du har ju "fixat" ansiktsförlamning till det bättre så då kan inte det här bli sämre iaf .. kramar

2008-08-12 @ 22:06:12
URL: http://spooky78.blogspot.com
Postat av: TT

Men det var väl själva fasen vad du ska drabbas!

Men jag vet att du är en tapper soldat... det kommer att gå BRA! Jättekram

2008-08-12 @ 22:22:38
URL: http://tyratok.blogg.se/
Postat av: KnurraLinda

Men det här var inte roligt att höra. Ska det inte räcka som det är?

Inte vårat år i år :/

Men som det andra skrivit: Du är tapper och nu KAN det ju bara gå uppåt...?



Många många kramar

2008-08-12 @ 23:42:14
URL: http://blogg.aftonbladet.se/17864
Postat av: Madde

Berith min älskade, jag tänker på dig och hoppas allt kommer att bli bra! STOR KRAM/Madde

2008-08-12 @ 23:46:59
URL: http://maddilotion.blogg.se/
Postat av: Linda Po

Åh nej, jag tycker att du har haft ett tillräckligt tufft år! Tänker massor på dej och hoppas du ser till att ta stöd och hjälp av alla nära och kära du har! STOR KRAM till dej... /Linda Po

2008-08-13 @ 08:08:07
Postat av: Anna

Åh min mamma... typiskt!!! Så tråkigt att du skall råka ut för en massa S K I T!!! Det borde vara tvärt om med tanke på hur tapper du är, och hur omtänksam du är mot andra! Ska man tro på karma så vet jag inte vad du har gjort för ont för att färtjäna detta. I mina ögon INGENTING. För hos mig är du bäst i heeeela världen. Älskar dig min mor! Vi finns här för dig!! Många kramar

2008-08-13 @ 08:40:10
Postat av: Kalle

Med stöd av mej och våra vänner så ska vi göra det bästa av det här också. Det måste väl finnas nån djävla mening med alla prövningar.

Älskar dig Rosen.

2008-08-13 @ 09:05:14
Postat av: Helene

Vill bara sända en bamse kram till dig och hoppas att du blir bra snart.



Helene

2008-08-13 @ 09:30:35
URL: http://helenes.bloggagratis.se
Postat av: Syster

Lilla syster! Du vet att jag finns fast vi inte ses så ofta. Det betyder inte att du är borta ur mina tankar. Jag tror på ödet även om jag inte alltid ser någon mening i det som sker.

2008-08-13 @ 09:56:56
Postat av: Annica

Usch vilka tråkiga nyheter :(

Skickar massor med krya på dig kramar

kram kram kram kram

Hoppas du snart blir bättre!

2008-08-13 @ 10:16:30
Postat av: carina

Oj, det låter inte kul. Stackars dej. Kram till dej och hoppas det blir bättre.

2008-08-13 @ 18:13:13
Postat av: Ulrica

Jag skickar en super STOR kram till dig & hoppas att allt går väl! =)Hos mig kan du vara med i en utlottning om du vill, något positivt iaf...



Ha det gott, kram

2008-08-13 @ 19:58:25
URL: http://mysmumlan.blogspot.com
Postat av: Mia

Fy faan vad livet är orättvist ibland!! Jag skickar massor med styrkekramar!!!!!!!!

2008-08-15 @ 08:49:53
URL: http://joggemia.wordpress.com
Postat av: Elin

Så tråkigt att läsa, Berith! Jag hoppas verkligen att du går frisk ur det här om ett tag. Kram!

2008-08-15 @ 11:08:13
URL: http://nyahuset.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0