Ny vecka, nya möjligheter och LCHF

Så börjar en ny vecka igen....

Måndag morgon och en ny vecka med nya möjligheter.
Det blir mycket jobb den här veckan eftersom min chef
på Life har semester. Jag jobbar varje dag utom onsdag då
jag skall till Karolinska på återbesök.

Den här veckan har jag bestämt mig för att börja äta enligt
LCHF-metoden. Det vill säga Low Carb High Fat, lite kolhydrater
mycket fett. Redan förra veckan gick jag över till Bregott och
riktigt smör samt skippade mjukt bröd, pasta, ris och potatis.
Det gäller att få i sig rätt sorts fett bara.

Visste ni hur man tillverkar margarin? Det är inte klokt vika
processer det genomgår för att få "rätt" konsistens!!!

I stort går det till så att man använder mättade vegetabiliska
fetter som bla.*omestras under högt tryck i hög temperatur, med
giftiga kemikalier, så att deras gryniga konsistens blir mera
smörliknande. Efter detta måste det nya fettet blekas, färgas
och smaksättas med kemikalier för att till slut likna smör!!!

*omestra:
på kemisk väg mjukgjort mättat vegetabiliskt fett

Kolla in Gunna Lindgrens hemsida: www.gunnarlindgren.com
där man kan läsa om detta!!

Enligt LCHF skall man använda så fullvärdiga produkter som
möjligt och utan onödiga tillsatser. Istället för alla dessa
lättprodukter tar man de fúllvärdiga i stället!

Tips på böcker i detta ämne:
Doktor Dahlqvists och Airams LCHF-KOKBOK bla.

Doktor Dahlqvists och Airams LCHF-Kokbok


Kommentarer
Postat av: Milla

Instämmer till fullo. Vi har använt smör och Bregott ett bra tag ;)

2010-02-01 @ 08:53:46
URL: http://millasblog.blogg.se/
Postat av: TT

Det ska bli intressant att se hur det går, jag tror på den metoden likväl som på GI och annat, det gäller bara att hitta det som passar ens egen kropp och knopp.

2010-02-01 @ 09:39:37
URL: http://tyratok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0