Upp o ner, ner o upp....

Trodde ett tag i går att vintern var på väg att släppa sitt
grepp liiiite grann...icke sa Nicke, idag är det 10 kalla igen!
Brrrrrrrrrrrr................

Går in på den 3:e veckan med LCHF och vägde mig bara på
kul i morse...hade gått ner 2.4 kg...utan ansträngning!!
Egentligen är det 4 veckor, men den första veckan var lite mer
på prov. Det går faktiskt jättebra och jag tycker det fungerar
fint med att göra hela veckans matlådor på söndagen. Då har
jag alltid lunchen färdig och frestas inte att äta nåt jag inte ska.

Konstigt nog har jag inte saknat pasta, ris och potatis i min kost.
Nån stor brödätare har jag aldrig varit, så det känns också helt
okay att skippa bröd. Blir jag riktigt sugen så tar jag en finncrisp
och knaprar på...det är mums!

Någonting positivt jag märkt med den här kosten är att jag klarar
mig längre på det jag äter. Känner inte det där suget längre som
jag gjorde tidigare när jag åt mer kolhydrater! Sedan försöker jag
äta så "ren" mat som möjligt, dvs. utan en massa konstiga tillsatser!
Ju längre innehållsförteckning, ju fler onödiga tillsatser!!

Någonting annat det fört med sig är att jag rensat ur kryddskåpet
från allt med glutamat! Det blev en hel del som kastades. Praktiskt
taget alla kryddblandningar innehåller glutamat och det står inte alltid
glutamat, utan det döljer sig bakom andra beteckningar:
*Smakförstärkare
*Maltodextrin
*Jästextrakt
mm mm

E620-625 skall man se upp med (främst 621)

Glutamat är en aminosyra som förvandlas till
ett förrädiskt neurotoxin!
Det kan påverka hjärnan på ett väldigt negativt sätt,
minne, tankeverksamhet mm mm.

Det verkar inte klokt detta, men googla glutamat så får ni se
själva! Det gjorde jag och ut med skiten!!!

Kolla även detta, kopierat från Dr Annika Dahlqvists blogg:

Margariner

Margariner är en smörimitation som görs av vegetabiliska fetter.
Om margarinet är gjort på flytande oljor, tex majsolja eller tistelolja,
tillsätts nickelspån som katalysator i en reaktor under högt tryck och
hög temperatur, och vätgas får strömma igenom massan.
Då bildas ett fast fett, härdat margarin, med högt innehåll av transfetter.
Läs i Gunnar Lindgrens hemsida om margarintillverkning.

Härdat margarin är sjukdomsframkallande och höjer risken för
hjärtinfarkt dramatiskt. Härdat margarin ingår i de flesta av de bakverk
och prefabricerad mat vi kan köpa i livsmedelsaffärer och i bagerier.


Margariner som står i mejeridisken innehåller inte längre transfetter.
De är i stället gjorda på mättade vegetabiliska fetter, exv kokosfett
eller palmolja (båda transporterade från tropikerna i tankar som åt andra
hållet kan ha innehållit giftiga kemikalier)
Palmoljan produceras på mark efter skövlade regnskogar.

Dessa fetter har genomgått en om-estring, med giftiga kemikalier som
natriummetylat, så att deras gryniga konsistens blivit mera smörliknande.
De är omestrade margariner. Efter processen måste det nya fettet blekas,
färgas och smaksättas med kemikalier, för att till slut likna smör.
Det finns inga bevis  för att de omestrade margarinerna är mindre farliga för
hälsan än de härdade margarinerna. Det är överhuvudtaget inte testat
av fabrikanterna. Men reklamen för margarin, tex Becel, är ändå bedövande.
Den påstår att smeten är nyttig för hjärtat. Allt med Livsmedelsverkets goda minne.


Så innan vi vet att margariner är ofarliga bör vi äta smör som är en
ren naturprodukt. Studier tyder på att smör är nyttigt för hälsan.
Se i Lista på vetenskapliga studier, en bit ner om mjölkfetter.

Margarinfetterna är inte biologiskt riktiga för oss och de får en felaktig
funktion i kroppen, och är sjukdomsframkallande.
De innehåller också överskott av omega-6.

Det finns även studier som tyder på att margariner försämrar insulinresistensen.

Ha det till nästa gång!

 


Kommentarer
Postat av: Milla

TACK för informationen :) Jättebra! Här hemma kör vi smör sen lååång tid tillbaka :)

2010-02-15 @ 12:05:15
URL: http://millasblog.blogg.se/
Postat av: Syster

Det var en lång info. men nyttig. Jag steker i flytande Smör o Rapsolja. Jag är så glad för din skull när LCHF fungerar. Vilka kryddor har du rensat ur och vilka har du kvar????

Jag åker till mamma imorgon för jag brukar bjuda henne på semla. Jag är där vid 12-taget.

2010-02-15 @ 17:47:37
URL: http://britthallsta.blogg.se/
Postat av: TT

Japp, lunch måste det bli!! Måste bara få en lön först! :o)

Himla intressant läsning, ska nog köra på detta jag med!

2010-02-16 @ 11:42:02
URL: http://tyratok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0