På min promenad till bilen.....

...går jag igenom Vasaparken o förbi vårt gamla slott. Jag har sett det
tusentals gånger förut, men idag var det nåt speciellt majestätiskt över
det tyckte jag! Var tvungen att ta fram mobilen o föreviga det!

Tänk vilka händelser som utspelat sig där på den tiden det begav sig.
Önskar att de gamla väggarna kunde tala....


Ursprungsdelen av slottet byggdes redan på 1200-talet och slottet spelade
en viktig roll i vår historia under 1400- och 1500-talet och var det första
riksfästet som Engelbrekt erövrade under upproret.

1522 erövrades det av Gustav Vasa och gjordes till kungligt residens.

1736 brann det på slottet och all inredning från Vasatiden förstördes, vilket
gjorde att slottet reparerases och byggdes ut i mitten av 1740-talet och blev
färdigt under 1750-talet.

Ytterligare förändringar och restaureringar har utförts på senaare år och
idag är det residens för landshövdingen.

Kommentarer
Postat av: Anna

Ja! Det är häftigt med historia!

2011-11-20 @ 02:30:32
URL: http://annalejd.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0